Olika sorters kompensation

Om det skulle vara så att en rätt trots allt inte smakar som den ska eller om den inte är helt färdiglagad kan det vara klokt av restaurangen att kompensera gästen på något sätt. Men hur kan en kompensation egentligen se ut?

Vågar gästen klaga?

När det gäller att klaga på en restaurang kan många se det som jobbigt eftersom att det lätt kan bli lite kall stämning. Som restaurangägare är det viktigt att tala om för personalen att de bör vara trevliga i sitt bemötande mot gästerna. Ibland kan det faktiskt vara så att kocken inte riktigt lyckas med maten. Det kan hända alla.

En ny rätt eller pengarna tillbaka

Två av de vanligaste sätten att kompensera en gäst på är antingen att bjuda på en rätt, eller att ge gästen pengarna tillbaka. Man kan också bjuda på kaffe efter maten. Det beror lite på hur mycket fel det är med rätten, samt på vilken kompensation som gästen anser bäst. Är det ett klagomål som kommer först efter att gästen ätit upp var rätten antagligen inte oätlig och då kanske kompensationen inte behöver bli fullt lika stor.