Ibland kan det vara så att en gäst inte gillar maten, eller är missnöjd på grund av något annat. Man kan ibland höra ordspråket som lyder att kunden eller gästen alltid har rätt, men är det verkligen så?
Konsumentens rättigheter
När det gäller konsumentens rättigheter finns det en hel det saker att hålla reda på. En del av reglerna gäller nämligen också på restauranger. Målet som restauranginnehavare är ofta att alla gäster ska vara nöjda med maten som serveras men det är svårt att hålla alla till freds.
När gästen inte har rätt
Ibland kan det vara så att gästen klagar trots att det inte är något fel på maten. Det kanske bara är någon som inte uppfattar att rätten är värd det priset eller så har en gäst ångrat sig och vill beställa något annat. Då är det många gånger så att gästen förväntar sig att få den andra rätten gratis om denne klagar lite. Om man som restauranginnehavare vet att gästen inte har rätt kan det ibland vara värt att riskera ett dåligt omdöme. Som restauranginnehavare kan man nämligen inte vara hur snäll som helst.